I Postanowienia ogólne
§ 1. Rada Królewska jest organem ustawodawczym Królestwa Amorion i ma za zadanie pomagać Władcom w ustalaniu prawa oraz pracą nad uchwałami i zmianami dotyczącymi świata Amorion (mechaniki gry), jak również opiniować w sprawach istotnych dla krainy.
§ 2. W skład Rady Królewskiej wchodzą Marszałek i Posłowie.
§ 3. Marszałek i Posłowie tworzą grono Radnych.
§ 3a
Wśród Radnych istnieje specjalna grupa Architektów (programistów odpowiedzialnych za implementowanie zmian mechanicznych w silniku gry).
II Pracownicy Rady Królewskiej
§ 4. Marszałek Rady Królewskiej
Głównym obowiązkiem Marszałka jest przeprowadzanie głosowań i czuwanie nad ich poprawnością. Jest on wybierany i odwoływany przez Władców Amorion. Marszałkiem może być każdy Obywatel Amorion bez względu na płeć, klasę, rasę oraz sprawowaną funkcję. Odpowiada on za:
- kierowanie pracami Rady Królewskiej (w szczególności nadzór głosowań),
- kontrolowanie pracy Posłów,
- wspomaganie procesu rekrutacji nowych Posłów,
Marszałek RK posiada wszystkie prawa i obowiązki Posła.
§ 5. Poseł Rady Królewskiej
Posłowie używając swojej wiedzy oraz doświadczenia życiowego pracują nad zgłaszanymi projektami ustaw. Są wybierani i odwoływani przez grono Radnych przy udziale Władców Amorion lub bezpośrednio przez Władców. Nie jest określona ilość Posłów. Kadencja Posła trwa jedną erę z możliwością przedłużenia (jest to zależne od opinii Marszałka i decyzji Władców). Posłem może być każdy Obywatel Amorion bez względu na płeć, klasę, rasę oraz sprawowaną funkcję.
§ 5a
Każdy Obywatel Amorion może zostać mianowany przez Władcę Architektem, czyli osobą mającą bezpośredni wgląd i prawo do zmian świata Amorion (silnika gry). Architekt pełni funkcje Posła zajmującego się w szczególności zmianami mechanicznymi. Dokładniejszy zakres praw i obowiązków Architekta omawia § 25 niniejszej ustawy.
III Zgłaszanie projektów uchwał
§ 6. Inicjatywę ustawodawczą posiadają:
- Marszałek Rady Królewskiej,
- Posłowie Rady Królewskiej,
- Namiestnicy i Władcy Amorion,
- wszyscy mieszkańcy (tylko w publicznym dziale "Projekty" na forum RK, aby taki projekt dostał się pod obrady autor winien znaleźć Posła - Opiekuna (patrz: § 11), który przedstawi temat innym Radnym w Sali Obrad).
§ 7. Projekt wpisuje Radny lub Władca do odpowiedniego działu na Forum RK (tzw. Sali Obrad), nadając mu odpowiedni tytuł (nawiązujący do treści).
§ 7. 1. Za zgodą Władcy prace RK mogą zostać przeniesione poza forum gry, przy zachowaniu struktury wynikającej z Regulaminu Pracy Rady Królewskiej oraz przeniesieniu najważniejszych treści na forum.
§ 8. Projekt musi spełniać następujące wymagania:
a) Musi być napisany poprawną polszczyzną, z zachowaniem zasad ortografii.
b) Powinien składać się z dwóch części:
- cześć wstępna (czego dany projekt dotyczy - zagadnienia ogólne, opis instytucji itp.),
- część szczegółowa (opis proponowanych rozwiązań, w przypadku zmian mechanicznych: wzory, przykładowe wyliczenia, zastosowania itp., w przypadku zmian prawnych: przykłady, powody zmian, argumentacja itp.).
c) Powinien dotyczyć tylko jednej instytucji/rozwiązania/systemu (np. System Kar, Strażnica, Walka, Kopalnie itp.). W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się złożone projekty (np. wiele różnych lokacji, nowe klasy i rasy), o ile są one powiązane. Zaleca się by takie projekty były konsultowane z Marszałkiem Rady.
d) Długość projektu jest nieograniczona, ale zaleca się, aby był treściwy.
IV Przebieg obrad
§ 9. W obradach biorą udział wszyscy Radni. Polegają one na dyskusji (w Sali Obrad, w wątku dotyczącym projektu) na temat propozycji zmian przedstawionych w projekcie. Każdemu z nich przysługuje prawo wypowiedzenia się oraz składania poprawek do projektu będącego pod obradami.
§ 10. Obrady Rady Królewskiej prowadzi Marszałek. Przez prowadzenie obrad rozumie się:
- otwieranie i zamykanie dyskusji,
- przechodzenie do kolejnych etapów obrad,
- zarządzanie i przeprowadzanie glosowania.
§ 11. Każdy projekt powinien posiadać swojego Posła - Opiekuna zwanego także Radnym Sprawozdawcą. Opiekunem jest poseł zakładający temat w Sali Obrad, chyba że w temacie projektu (lub w kuluarach) Marszałek lub dany Poseł zadecyduje inaczej. Do obowiązków Radnego Sprawozdawcy należą:
- nanoszenie do projektu poprawek przedstawionych przez Radnych,
- odpowiadanie na pytania innych Radnych związanych z projektem.
§ 12. Na forum Rady Królewskiej możliwe są trzy formy dyskusji:
a) Kuluary (temat: Za kulisami) - dyskusję w kuluarach może rozpocząć każdy z Radnych. Kuluary stanowią nieformalne miejsce, gdzie dyskutuje się na temat przyszłych projektów i innych spraw związanych z funkcjonowaniem Rady Królewskiej.
b) Obrady - może je rozpocząć dowolny Radny lub Władca. Obrady odbywają się w odpowiednim dziale na forum i są właściwą dyskusją nad aktualnym projektem (każdy projekt to jeden temat na forum).
Obrady składają się z trzech etapów:
- Pierwszy etap to założenie tematu na forum w Sali Obrad i swobodna dyskusja na temat projektu, w której Radni mogą zadawać pytania, proponować zmiany i wypowiadać się na temat projektu. W trakcie pierwszego etapu obrad w projekcie nanoszone są na bieżąco poprawki, dokonuje tego Opiekun lub Marszałek.
- Drugi etap to czas tylko na składanie własnych poprawek. W trakcie tego etapu także nanoszone są przez Opiekuna lub Marszałka poprawki, ale tylko za zgodą jego lub autora projektu. Etap ten jest pierwszym, jeżeli projekt był dyskutowany na forum publicznym i jest odpowiednio dopracowany.
- Trzeci etap - przedstawiona zostaje ostateczna wersja projektu (ustawy) oraz wszystkie poprawki, które zostały złożone przez Radnych, a które nie uwzględnia projekt. Marszałek może poddać projekt pod głosowanie.
W przypadku obrad nad projektem dotyczącym zmian w silniku gry zaleca się, aby opinię na temat możliwości realizacji danego projektu wyraził przynajmniej jeden z Architektów.
W przypadku obrad nad projektem dotyczącym zmian w przepisach prawo do opiniowania mają Książęta Amorion.
Władcy i Namiestnicy mają prawo do brania udziału w obradach oraz opiniowania każdego projektu.
c) Głosowanie - może być zapoczątkowane tylko i wyłącznie przez Marszałka lub Władcę. Głosowanie odbywa się w odpowiednim dziale na forum i dotyczy zarówno projektu, jak i poprawek, które nie zostały zaakceptowane przez autora projektu (lub Opiekuna). Głosowanie trwa od 3 do 7 dni (Marszałek lub Władca określa czas trwania głosowania przy jego rozpoczęciu) lub do momentu oddania głosów przez wszystkich Radnych, a czas jego trwania jest uzależniony od Marszałka/Władcy. Dokładny przebieg głosowania określa rozdział V niniejszej ustawy.
§ 13. Każdy z Posłów może złożyć formalny protest przeciwko projektowi będącemu w trakcie obrad lub głosowania, jeśli ma uzasadnione podejrzenie wystąpienia błędu (rażącego) lub niezgodności projektu z prawem. Projekt przegłosowywany wraca wtedy do Sali Obrad, a Marszałek może zgłosić się do Władcy celem uzyskania opinii w kwestii zgodności projektu z Kodeksem Amorion lub innymi obowiązującymi przepisami prawa. W przypadku negatywnej opinii, projekt zostaje zawieszony.
§ 14. W przypadku przegłosowania projektu przez Radę Królewską, Marszałek składa gotowy i zredagowany projekt na ręce Władcy Amorion i umieszcza go na forum w odpowiednim dziale:
- w przypadku zmian w przepisach prawnych projekt ogłaszany jest od razu po przegłosowaniu - w dziale Uchwalone Wnioski,
- w przypadku zmian mechanicznych, które mogą zostać zaimplementowane od ręki - w dziale Uchwalone Wnioski wraz z datą wprowadzenia zmian do silnika gry,
- w przypadku większych zmian mechanicznych, które nie mogą zostać wprowadzone od razu do silnika gry - w dziale Tajne Uchwalone Wnioski wraz z przydziałem do któregoś z Architektów i orientacyjnym czasem realizacji projektu; po zaimplementowaniu zmian w silniku gry, projekt ogłaszany jest w dziale Uchwalone Wnioski i sprawdzany na serwerze testowym, a po przejściu testów wprowadzany na głównym serwerze.
V Przebieg głosowania nad projektem
§ 15. Kiedy zostanie przedstawiona ostateczna wersja danego projektu, Marszałek zakłada na forum Rady Królewskiej temat, w którym Radni mają głosować za lub przeciw przyjęciu proponowanych zmian.
§ 15.1. Każdy projekt dotyczący mechaniki gry musi być każdorazowo omówiony z Architektem lub (w przypadku jego braku) Władcą.
§ 15.2. Omówienie projektu oznacza, iż Architekt/Władca ma obowiązek w ciągu 72 godzin określić ewentualne pytania lub poprosić o doprecyzowanie zapisów projektu. Rada Królewska jest zobowiązana jednoznacznie odpowiedzieć na pytania Architekta/Władcy w ciągu 72 godzin.
§ 15.3. Omówienie projektu musi nastąpić przed poddaniem go pod głosowanie.
§ 16. W głosowaniu biorą udział członkowie Rady Królewskiej oraz Namiestnicy. Każdy głosujący może oddać tylko jeden głos na jedną przegłosowywaną poprawkę, z których każda musi być wyraźnie wyróżniona. W wypadku głosowania nad kilkoma poprawkami jednocześnie (np. wiele zmian w jednej ustawie) Marszałek powinien w temacie poinformować o ilości głosów, które każdy głosujący może oddać.
§ 17. Możliwe są trzy rodzaje głosów:
- ZA, gdy głosujący jest za proponowanym rozwiązaniem,
- PRZECIW, gdy Poseł jest przeciw proponowanemu rozwiązaniu,
- WSTRZYMUJĘ SIĘ lub NIE MAM ZDANIA, gdy głosujący nie ma zdania w danej kwestii lub po prostu nie zna się na przedmiocie objętym głosowaniem.
Pozostałe formy oddania głosu będą interpretowane jako głos nieważny, a wszelka dyskusja w temacie z głosowaniem jest niedopuszczalna (w wypadku wątpliwości należy postępować zgodnie z § 13 niniejszej ustawy).
§ 18. Rozpoczynający głosowanie Marszałek oddaje swój głos jako ostatni kończąc tym samym głosowanie (głosy oddane po jego głosach są nieważne). Zaraz po oddaniu swoich głosów Marszałek ma obowiązek podsumować i zamknąć głosowanie. Władca ma prawo rozpoczynać i kończyć głosowania w zastępstwie Marszałka, nie oddaje jednak własnego głosu.
§ 19. Aby głosowanie było ważne musi być osiągnięte kworum czyli musi zagłosować połowa wszystkich uprawnionych do głosowania plus 1 głos. Przy obliczaniu kworum liczy się wszystkie rodzaje głosów (w tym nieważne).
§ 20. Aby dany projekt uchwały został przegłosowany musi uzyskać następującą liczbę głosów:
a) W przypadku ustawy związanej ze zmianą przepisów Amorion, wymagane jest 2/3 głosów za proponowanymi rozwiązaniami, dodatkowo projekty zmieniające Kodeks Amorion, Ustawę o Władzy Wykonawczej, Ustrój Sądu Najwyższego, Regulamin Pracy Rady Królewskiej, System Kar lub inne akty prawne krainy wymagają akceptacji Władcy lub Namiestnika.
b) W przypadku projektu niezwiązanego ze zmianą w przepisach Amorion wymagana jest zwykła większość czyli więcej Radnych musi głosować za niż przeciw projektowi.
Przy określaniu czy projekt został przegłosowany nie bierze się pod uwagę głosów nieważnych oraz wstrzymujących się.
§ 21. W wypadku, gdy głosowanie okaże się nieważne lub projekt nie dostanie odpowiedniej ilości głosów, ostateczną decyzję podejmuje Władca, ewentualnie za jego zgodą temat w Sali Obrad zostaje ponownie otwarty i od nowa przedyskutowywany, a Radni podejmują dyskusję czy projekt (po modyfikacjach) powinien zostać ponownie poddany pod głosowanie.
VI Ustalenia dotyczące członków Rady Królewskiej
§ 22. Radni mogą zostać usunięci z jej składu. Może to nastąpić w następujących przypadkach:
- Poseł popełnił przestępstwo pospolite i zdaniem Władcy lub Marszałka nie może dalej sprawować swojej funkcji,
- postawa moralna Posła lub jego postępowanie stoją w sprzeczności z zasadami uznanymi przez wszystkie cywilizowane i oświecone Królestwa oraz jego dalsze pozostawanie w Radzie może doprowadzić lub doprowadzi do zmniejszenia zaufania społecznego lub też naruszenia powagi całej Rady.
- Poseł nie wypełnia sumiennie swoich obowiązków, w szczególności nie bierze udziału w głosowaniach i nie zabiera głosu w dyskusjach; w takiej sytuacji Marszałek przeprowadza prywatną rozmowę z danym Posłem, w wyniku której Poseł może na czas określony przejść na urlop, skąd - za zgodą Władcy - może po danym czasie powrócić na stanowisko.
§ 23. Osobą umocowaną do usunięcia Posła z piastowanego stanowiska jest Władca na wniosek Marszałka Rady Królewskiej lub grupy liczącej minimum 3 Radnych.
§ 24. Postanowienia rozdziału VI niniejszej ustawy mają również zastosowanie w stosunku do Marszałka. Osobą umocowaną do usunięcia Marszałka z piastowanego stanowiska jest Władca.
§ 25.
Architekci są osobami odpowiedzialnymi za wprowadzanie zmian mechanicznych w życie. Są oni wybrani przez Władcę do pomocy przy implementacji zmian w silniku gry i - jako Architekci - pozostają pod jego bezpośrednim zwierzchnictwem. Architekci mają prawo opiniować projekty mechaniczne pod kątem możliwości realizacji poszczególnych pomysłów w silniku gry.
VII Pozostałe kompetencje Rady
§ 26.
Grupa licząca przynajmniej 2 Posłów może złożyć na ręce Marszałka wniosek o rozpatrzenie nowej kandydatury do grona Rady Królewskiej. Aby kandydatura została przegłosowana, musi uzyskać zwykłą większość głosów.
Dodatkowymi warunkami przyjęcia nowej kandydatury w trakcie ery jest uzasadnienie potrzeby jej powiększenia oraz brak sprzeciwu ze strony Władców i Namiestników krainy.
Pozostałe zasady głosowań pozostają bez zmian.
§ 27.
Na prośbę Władcy lub zastępującego go Namiestnika Rada ma prawo opiniować w każdej innej sprawie nie leżącej zwyczajowo w jej kompetencjach. Opinia Rady może przyjąć formę głosowania nad przedstawioną jej propozycją/zagadnieniem lub przedstawieniem własnej, zaakceptowanej przez większość Rady propozycji.
VIII Wolni Słuchacze
§ 28.
Każdy klan ma prawo zgłosić swojego członka na stanowisko Wolnego Słuchacza o ile tylko nie jest on już członkiem Rady Królewskiej (czyt. posiada rangę Posła lub Marszałka).
a). Wniosek musi być złożony przez przywódcę klanu na ręce Marszałka lub Władcy oraz uzyskać akceptację zarówno Marszałka RK jak i Władcy.
b). Dopuszcza się akceptację wniosku jedynie przez Władcę w sytuacji gdy na dzień złożenia wniosku nie został wyłoniony Marszałek Rady Królewskiej.
c). W przypadku braku akceptacji wniosku przywódca klanu ma prawo zgłosić innego członka swojego klanu.
d). Wolny Słuchacz posiada prawo do wglądu w przebieg obrad i głosowań Rady Królewskiej bez prawa do czynnego uczestniczenia (wypowiadania się) w nich.
e). Wolny Słuchacz może uzyskać prawo do czynnego uczestniczenia w danej dyskusji tylko za zgodą Marszałka oraz Władcy.
f). Wolny Słuchacz nie może uzyskać prawa do czynnego uczestniczenia w głosowaniach.
g). Wolny Słuchacz powoływany jest na okres do końca aktualnej ery.
h). Gracz może utracić status Wolnego Słuchacza w przypadku gdy:
- jego konto w grze zostanie usunięte,
- jego konto w grze będzie nieaktywne przez okres powyżej 30 dni,
- utraci przynależność do klanu, z którego został zgłoszony na stanowisko.
- przekroczy swoje kompetencje poprzez nieuprawnione czynne uczestniczenie w obradach lub głosowaniach Rady Królewskiej.
i). Utrata statusu Wolnego Słuchacza ma charakter permanentny na okres trwającej ery.
IX Postanowienia końcowe
§ 29. Zmiany w prawie uchwalone przez Radę Królewską wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, chyba, że zaznaczono inaczej.
2. Dekret niniejszy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Nowelizacja z dnia 10 stycznia 2022 roku.
§ 1. Rada Królewska jest organem ustawodawczym Królestwa Amorion i ma za zadanie pomagać Władcom w ustalaniu prawa oraz pracą nad uchwałami i zmianami dotyczącymi świata Amorion (mechaniki gry), jak również opiniować w sprawach istotnych dla krainy.
§ 2. W skład Rady Królewskiej wchodzą Marszałek i Posłowie.
§ 3. Marszałek i Posłowie tworzą grono Radnych.
§ 3a
Wśród Radnych istnieje specjalna grupa Architektów (programistów odpowiedzialnych za implementowanie zmian mechanicznych w silniku gry).
II Pracownicy Rady Królewskiej
§ 4. Marszałek Rady Królewskiej
Głównym obowiązkiem Marszałka jest przeprowadzanie głosowań i czuwanie nad ich poprawnością. Jest on wybierany i odwoływany przez Władców Amorion. Marszałkiem może być każdy Obywatel Amorion bez względu na płeć, klasę, rasę oraz sprawowaną funkcję. Odpowiada on za:
- kierowanie pracami Rady Królewskiej (w szczególności nadzór głosowań),
- kontrolowanie pracy Posłów,
- wspomaganie procesu rekrutacji nowych Posłów,
Marszałek RK posiada wszystkie prawa i obowiązki Posła.
§ 5. Poseł Rady Królewskiej
Posłowie używając swojej wiedzy oraz doświadczenia życiowego pracują nad zgłaszanymi projektami ustaw. Są wybierani i odwoływani przez grono Radnych przy udziale Władców Amorion lub bezpośrednio przez Władców. Nie jest określona ilość Posłów. Kadencja Posła trwa jedną erę z możliwością przedłużenia (jest to zależne od opinii Marszałka i decyzji Władców). Posłem może być każdy Obywatel Amorion bez względu na płeć, klasę, rasę oraz sprawowaną funkcję.
§ 5a
Każdy Obywatel Amorion może zostać mianowany przez Władcę Architektem, czyli osobą mającą bezpośredni wgląd i prawo do zmian świata Amorion (silnika gry). Architekt pełni funkcje Posła zajmującego się w szczególności zmianami mechanicznymi. Dokładniejszy zakres praw i obowiązków Architekta omawia § 25 niniejszej ustawy.
III Zgłaszanie projektów uchwał
§ 6. Inicjatywę ustawodawczą posiadają:
- Marszałek Rady Królewskiej,
- Posłowie Rady Królewskiej,
- Namiestnicy i Władcy Amorion,
- wszyscy mieszkańcy (tylko w publicznym dziale "Projekty" na forum RK, aby taki projekt dostał się pod obrady autor winien znaleźć Posła - Opiekuna (patrz: § 11), który przedstawi temat innym Radnym w Sali Obrad).
§ 7. Projekt wpisuje Radny lub Władca do odpowiedniego działu na Forum RK (tzw. Sali Obrad), nadając mu odpowiedni tytuł (nawiązujący do treści).
§ 7. 1. Za zgodą Władcy prace RK mogą zostać przeniesione poza forum gry, przy zachowaniu struktury wynikającej z Regulaminu Pracy Rady Królewskiej oraz przeniesieniu najważniejszych treści na forum.
§ 8. Projekt musi spełniać następujące wymagania:
a) Musi być napisany poprawną polszczyzną, z zachowaniem zasad ortografii.
b) Powinien składać się z dwóch części:
- cześć wstępna (czego dany projekt dotyczy - zagadnienia ogólne, opis instytucji itp.),
- część szczegółowa (opis proponowanych rozwiązań, w przypadku zmian mechanicznych: wzory, przykładowe wyliczenia, zastosowania itp., w przypadku zmian prawnych: przykłady, powody zmian, argumentacja itp.).
c) Powinien dotyczyć tylko jednej instytucji/rozwiązania/systemu (np. System Kar, Strażnica, Walka, Kopalnie itp.). W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się złożone projekty (np. wiele różnych lokacji, nowe klasy i rasy), o ile są one powiązane. Zaleca się by takie projekty były konsultowane z Marszałkiem Rady.
d) Długość projektu jest nieograniczona, ale zaleca się, aby był treściwy.
IV Przebieg obrad
§ 9. W obradach biorą udział wszyscy Radni. Polegają one na dyskusji (w Sali Obrad, w wątku dotyczącym projektu) na temat propozycji zmian przedstawionych w projekcie. Każdemu z nich przysługuje prawo wypowiedzenia się oraz składania poprawek do projektu będącego pod obradami.
§ 10. Obrady Rady Królewskiej prowadzi Marszałek. Przez prowadzenie obrad rozumie się:
- otwieranie i zamykanie dyskusji,
- przechodzenie do kolejnych etapów obrad,
- zarządzanie i przeprowadzanie glosowania.
§ 11. Każdy projekt powinien posiadać swojego Posła - Opiekuna zwanego także Radnym Sprawozdawcą. Opiekunem jest poseł zakładający temat w Sali Obrad, chyba że w temacie projektu (lub w kuluarach) Marszałek lub dany Poseł zadecyduje inaczej. Do obowiązków Radnego Sprawozdawcy należą:
- nanoszenie do projektu poprawek przedstawionych przez Radnych,
- odpowiadanie na pytania innych Radnych związanych z projektem.
§ 12. Na forum Rady Królewskiej możliwe są trzy formy dyskusji:
a) Kuluary (temat: Za kulisami) - dyskusję w kuluarach może rozpocząć każdy z Radnych. Kuluary stanowią nieformalne miejsce, gdzie dyskutuje się na temat przyszłych projektów i innych spraw związanych z funkcjonowaniem Rady Królewskiej.
b) Obrady - może je rozpocząć dowolny Radny lub Władca. Obrady odbywają się w odpowiednim dziale na forum i są właściwą dyskusją nad aktualnym projektem (każdy projekt to jeden temat na forum).
Obrady składają się z trzech etapów:
- Pierwszy etap to założenie tematu na forum w Sali Obrad i swobodna dyskusja na temat projektu, w której Radni mogą zadawać pytania, proponować zmiany i wypowiadać się na temat projektu. W trakcie pierwszego etapu obrad w projekcie nanoszone są na bieżąco poprawki, dokonuje tego Opiekun lub Marszałek.
- Drugi etap to czas tylko na składanie własnych poprawek. W trakcie tego etapu także nanoszone są przez Opiekuna lub Marszałka poprawki, ale tylko za zgodą jego lub autora projektu. Etap ten jest pierwszym, jeżeli projekt był dyskutowany na forum publicznym i jest odpowiednio dopracowany.
- Trzeci etap - przedstawiona zostaje ostateczna wersja projektu (ustawy) oraz wszystkie poprawki, które zostały złożone przez Radnych, a które nie uwzględnia projekt. Marszałek może poddać projekt pod głosowanie.
W przypadku obrad nad projektem dotyczącym zmian w silniku gry zaleca się, aby opinię na temat możliwości realizacji danego projektu wyraził przynajmniej jeden z Architektów.
W przypadku obrad nad projektem dotyczącym zmian w przepisach prawo do opiniowania mają Książęta Amorion.
Władcy i Namiestnicy mają prawo do brania udziału w obradach oraz opiniowania każdego projektu.
c) Głosowanie - może być zapoczątkowane tylko i wyłącznie przez Marszałka lub Władcę. Głosowanie odbywa się w odpowiednim dziale na forum i dotyczy zarówno projektu, jak i poprawek, które nie zostały zaakceptowane przez autora projektu (lub Opiekuna). Głosowanie trwa od 3 do 7 dni (Marszałek lub Władca określa czas trwania głosowania przy jego rozpoczęciu) lub do momentu oddania głosów przez wszystkich Radnych, a czas jego trwania jest uzależniony od Marszałka/Władcy. Dokładny przebieg głosowania określa rozdział V niniejszej ustawy.
§ 13. Każdy z Posłów może złożyć formalny protest przeciwko projektowi będącemu w trakcie obrad lub głosowania, jeśli ma uzasadnione podejrzenie wystąpienia błędu (rażącego) lub niezgodności projektu z prawem. Projekt przegłosowywany wraca wtedy do Sali Obrad, a Marszałek może zgłosić się do Władcy celem uzyskania opinii w kwestii zgodności projektu z Kodeksem Amorion lub innymi obowiązującymi przepisami prawa. W przypadku negatywnej opinii, projekt zostaje zawieszony.
§ 14. W przypadku przegłosowania projektu przez Radę Królewską, Marszałek składa gotowy i zredagowany projekt na ręce Władcy Amorion i umieszcza go na forum w odpowiednim dziale:
- w przypadku zmian w przepisach prawnych projekt ogłaszany jest od razu po przegłosowaniu - w dziale Uchwalone Wnioski,
- w przypadku zmian mechanicznych, które mogą zostać zaimplementowane od ręki - w dziale Uchwalone Wnioski wraz z datą wprowadzenia zmian do silnika gry,
- w przypadku większych zmian mechanicznych, które nie mogą zostać wprowadzone od razu do silnika gry - w dziale Tajne Uchwalone Wnioski wraz z przydziałem do któregoś z Architektów i orientacyjnym czasem realizacji projektu; po zaimplementowaniu zmian w silniku gry, projekt ogłaszany jest w dziale Uchwalone Wnioski i sprawdzany na serwerze testowym, a po przejściu testów wprowadzany na głównym serwerze.
V Przebieg głosowania nad projektem
§ 15. Kiedy zostanie przedstawiona ostateczna wersja danego projektu, Marszałek zakłada na forum Rady Królewskiej temat, w którym Radni mają głosować za lub przeciw przyjęciu proponowanych zmian.
§ 15.1. Każdy projekt dotyczący mechaniki gry musi być każdorazowo omówiony z Architektem lub (w przypadku jego braku) Władcą.
§ 15.2. Omówienie projektu oznacza, iż Architekt/Władca ma obowiązek w ciągu 72 godzin określić ewentualne pytania lub poprosić o doprecyzowanie zapisów projektu. Rada Królewska jest zobowiązana jednoznacznie odpowiedzieć na pytania Architekta/Władcy w ciągu 72 godzin.
§ 15.3. Omówienie projektu musi nastąpić przed poddaniem go pod głosowanie.
§ 16. W głosowaniu biorą udział członkowie Rady Królewskiej oraz Namiestnicy. Każdy głosujący może oddać tylko jeden głos na jedną przegłosowywaną poprawkę, z których każda musi być wyraźnie wyróżniona. W wypadku głosowania nad kilkoma poprawkami jednocześnie (np. wiele zmian w jednej ustawie) Marszałek powinien w temacie poinformować o ilości głosów, które każdy głosujący może oddać.
§ 17. Możliwe są trzy rodzaje głosów:
- ZA, gdy głosujący jest za proponowanym rozwiązaniem,
- PRZECIW, gdy Poseł jest przeciw proponowanemu rozwiązaniu,
- WSTRZYMUJĘ SIĘ lub NIE MAM ZDANIA, gdy głosujący nie ma zdania w danej kwestii lub po prostu nie zna się na przedmiocie objętym głosowaniem.
Pozostałe formy oddania głosu będą interpretowane jako głos nieważny, a wszelka dyskusja w temacie z głosowaniem jest niedopuszczalna (w wypadku wątpliwości należy postępować zgodnie z § 13 niniejszej ustawy).
§ 18. Rozpoczynający głosowanie Marszałek oddaje swój głos jako ostatni kończąc tym samym głosowanie (głosy oddane po jego głosach są nieważne). Zaraz po oddaniu swoich głosów Marszałek ma obowiązek podsumować i zamknąć głosowanie. Władca ma prawo rozpoczynać i kończyć głosowania w zastępstwie Marszałka, nie oddaje jednak własnego głosu.
§ 19. Aby głosowanie było ważne musi być osiągnięte kworum czyli musi zagłosować połowa wszystkich uprawnionych do głosowania plus 1 głos. Przy obliczaniu kworum liczy się wszystkie rodzaje głosów (w tym nieważne).
§ 20. Aby dany projekt uchwały został przegłosowany musi uzyskać następującą liczbę głosów:
a) W przypadku ustawy związanej ze zmianą przepisów Amorion, wymagane jest 2/3 głosów za proponowanymi rozwiązaniami, dodatkowo projekty zmieniające Kodeks Amorion, Ustawę o Władzy Wykonawczej, Ustrój Sądu Najwyższego, Regulamin Pracy Rady Królewskiej, System Kar lub inne akty prawne krainy wymagają akceptacji Władcy lub Namiestnika.
b) W przypadku projektu niezwiązanego ze zmianą w przepisach Amorion wymagana jest zwykła większość czyli więcej Radnych musi głosować za niż przeciw projektowi.
Przy określaniu czy projekt został przegłosowany nie bierze się pod uwagę głosów nieważnych oraz wstrzymujących się.
§ 21. W wypadku, gdy głosowanie okaże się nieważne lub projekt nie dostanie odpowiedniej ilości głosów, ostateczną decyzję podejmuje Władca, ewentualnie za jego zgodą temat w Sali Obrad zostaje ponownie otwarty i od nowa przedyskutowywany, a Radni podejmują dyskusję czy projekt (po modyfikacjach) powinien zostać ponownie poddany pod głosowanie.
VI Ustalenia dotyczące członków Rady Królewskiej
§ 22. Radni mogą zostać usunięci z jej składu. Może to nastąpić w następujących przypadkach:
- Poseł popełnił przestępstwo pospolite i zdaniem Władcy lub Marszałka nie może dalej sprawować swojej funkcji,
- postawa moralna Posła lub jego postępowanie stoją w sprzeczności z zasadami uznanymi przez wszystkie cywilizowane i oświecone Królestwa oraz jego dalsze pozostawanie w Radzie może doprowadzić lub doprowadzi do zmniejszenia zaufania społecznego lub też naruszenia powagi całej Rady.
- Poseł nie wypełnia sumiennie swoich obowiązków, w szczególności nie bierze udziału w głosowaniach i nie zabiera głosu w dyskusjach; w takiej sytuacji Marszałek przeprowadza prywatną rozmowę z danym Posłem, w wyniku której Poseł może na czas określony przejść na urlop, skąd - za zgodą Władcy - może po danym czasie powrócić na stanowisko.
§ 23. Osobą umocowaną do usunięcia Posła z piastowanego stanowiska jest Władca na wniosek Marszałka Rady Królewskiej lub grupy liczącej minimum 3 Radnych.
§ 24. Postanowienia rozdziału VI niniejszej ustawy mają również zastosowanie w stosunku do Marszałka. Osobą umocowaną do usunięcia Marszałka z piastowanego stanowiska jest Władca.
§ 25.
Architekci są osobami odpowiedzialnymi za wprowadzanie zmian mechanicznych w życie. Są oni wybrani przez Władcę do pomocy przy implementacji zmian w silniku gry i - jako Architekci - pozostają pod jego bezpośrednim zwierzchnictwem. Architekci mają prawo opiniować projekty mechaniczne pod kątem możliwości realizacji poszczególnych pomysłów w silniku gry.
VII Pozostałe kompetencje Rady
§ 26.
Grupa licząca przynajmniej 2 Posłów może złożyć na ręce Marszałka wniosek o rozpatrzenie nowej kandydatury do grona Rady Królewskiej. Aby kandydatura została przegłosowana, musi uzyskać zwykłą większość głosów.
Dodatkowymi warunkami przyjęcia nowej kandydatury w trakcie ery jest uzasadnienie potrzeby jej powiększenia oraz brak sprzeciwu ze strony Władców i Namiestników krainy.
Pozostałe zasady głosowań pozostają bez zmian.
§ 27.
Na prośbę Władcy lub zastępującego go Namiestnika Rada ma prawo opiniować w każdej innej sprawie nie leżącej zwyczajowo w jej kompetencjach. Opinia Rady może przyjąć formę głosowania nad przedstawioną jej propozycją/zagadnieniem lub przedstawieniem własnej, zaakceptowanej przez większość Rady propozycji.
VIII Wolni Słuchacze
§ 28.
Każdy klan ma prawo zgłosić swojego członka na stanowisko Wolnego Słuchacza o ile tylko nie jest on już członkiem Rady Królewskiej (czyt. posiada rangę Posła lub Marszałka).
a). Wniosek musi być złożony przez przywódcę klanu na ręce Marszałka lub Władcy oraz uzyskać akceptację zarówno Marszałka RK jak i Władcy.
b). Dopuszcza się akceptację wniosku jedynie przez Władcę w sytuacji gdy na dzień złożenia wniosku nie został wyłoniony Marszałek Rady Królewskiej.
c). W przypadku braku akceptacji wniosku przywódca klanu ma prawo zgłosić innego członka swojego klanu.
d). Wolny Słuchacz posiada prawo do wglądu w przebieg obrad i głosowań Rady Królewskiej bez prawa do czynnego uczestniczenia (wypowiadania się) w nich.
e). Wolny Słuchacz może uzyskać prawo do czynnego uczestniczenia w danej dyskusji tylko za zgodą Marszałka oraz Władcy.
f). Wolny Słuchacz nie może uzyskać prawa do czynnego uczestniczenia w głosowaniach.
g). Wolny Słuchacz powoływany jest na okres do końca aktualnej ery.
h). Gracz może utracić status Wolnego Słuchacza w przypadku gdy:
- jego konto w grze zostanie usunięte,
- jego konto w grze będzie nieaktywne przez okres powyżej 30 dni,
- utraci przynależność do klanu, z którego został zgłoszony na stanowisko.
- przekroczy swoje kompetencje poprzez nieuprawnione czynne uczestniczenie w obradach lub głosowaniach Rady Królewskiej.
i). Utrata statusu Wolnego Słuchacza ma charakter permanentny na okres trwającej ery.
IX Postanowienia końcowe
§ 29. Zmiany w prawie uchwalone przez Radę Królewską wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, chyba, że zaznaczono inaczej.
2. Dekret niniejszy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Nowelizacja z dnia 10 stycznia 2022 roku.